مدیریت و سیاستگذاری
احسان عابدی
چکیده
در حوزه پژوهشهای کیفی، کتابهای مرجع زیادی وجود دارد که هریک به دلیلی، مشروعیت و مقبولیت مناسبی میان خوانندگان کسب کردهاند. کتاب مبانی پژوهش کیفی: فنون و مراحل تولید نظریه زمینهای، به قلم اشتراس و کوربین و ترجمه ابراهیم افشار از جمله کتابهای موفقی است که در این حوزه به رشته تحریر درآمده، 9 بار به چاپ رسیده و به عنوان منبع درسی ...
بیشتر
در حوزه پژوهشهای کیفی، کتابهای مرجع زیادی وجود دارد که هریک به دلیلی، مشروعیت و مقبولیت مناسبی میان خوانندگان کسب کردهاند. کتاب مبانی پژوهش کیفی: فنون و مراحل تولید نظریه زمینهای، به قلم اشتراس و کوربین و ترجمه ابراهیم افشار از جمله کتابهای موفقی است که در این حوزه به رشته تحریر درآمده، 9 بار به چاپ رسیده و به عنوان منبع درسی مقاطع تحصیلات تکمیلی مورد استفاده قرار گرفته است. در این مقاله تلاش شد با رویکرد توصیفی-تحلیلی، با ذکر شواهد و مستندات و بر مبنای معیارهای ارزیابی معرفی شده از سوی شورای نقد و بررسی متون و کتب علوم انسانی، به نقد منصفانه و بدون سوگیری کتاب مذکور پرداخته شود. نقدها از دو نظرگاه شکلی و محتوایی ارائه شدند. بر این اساس، نقاط قوت اصلی کتاب، جامعیت محتوا در خصوص نظریه زمینهای، دیدگاه منسجم و ساختارمند نسبت به موضوع و ارائه مثالهای کاربردی هستند. در عین حال، این اثر نقاط قابلبهبودی دارد که از جمله مهمترین آنها میتوان به فقدان توجه کافی به مرحله آمادهسازی و ارائه گزارش پژوهش، روزآمد نشدن موضوعات بهرغم تجدید چاپهای متعدد کتاب و عدمتوجه به سایر روشهای پژوهش کیفی اشاره داشت.
مدیریت و سیاستگذاری
احسان عابدی؛ پریا پورمنصور
چکیده
مدیران برای آگاهی از نیازها و خواستههای مشتریان، موقعیت بازار، تغییرات فناوری و وسعت رقابت، به اطلاعات بهدست آمده از تحقیقات بازاریابی نیاز دارند. بنابراین، تیم تحقیقات بازاریابی با مطالعهای نظاممند و عینی، مشکلات مربوط به بازاریابی را شناسایی و گامهایی در جهت رفع آن برمیدارد.با توجه به اهمیت تحقیقات بازاریابی، ...
بیشتر
مدیران برای آگاهی از نیازها و خواستههای مشتریان، موقعیت بازار، تغییرات فناوری و وسعت رقابت، به اطلاعات بهدست آمده از تحقیقات بازاریابی نیاز دارند. بنابراین، تیم تحقیقات بازاریابی با مطالعهای نظاممند و عینی، مشکلات مربوط به بازاریابی را شناسایی و گامهایی در جهت رفع آن برمیدارد.با توجه به اهمیت تحقیقات بازاریابی، کتابهای مرجع زیادی وجود دارد که هریک مشروعیت و مقبولیت مناسبی میان خوانندگان کسب کردهاند؛ از جمله کتاب "تحقیقات بازاریابی (نگرشی کاربردی)" به تألیف و ترجمه دکتر داور ونوس، دکتر عبدالحمید ابراهیمی و دکتر احمد روستا که با پانزده بار تجدید چاپ، از مهمترین منابع درسی در مقاطع تحصیلات تکمیلی میباشد. بههمینمنظور، در این مقاله به کمک روش توصیفی- تحلیلی و همچنین ذکر شواهد و مستندات برمبنای معیارهای ارزیابی معرفی شده از سوی شورای نقد و بررسی متون و کتب علوم انسانی، به نقد منصفانه و بیطرفانه این اثر از دو منظر ساختاری و محتوایی پرداخته و نقاط قوت و قابلبهبود آن بیان شده است. نتایج حاصل از بررسیها نشان میدهد که این اثر با متنی روان توانسته مطالب جامعی را بههمراه مثالهای کاربردی در حوزه تحقیقات بازاریابی پوشش دهد؛ در مقابل نیز، روزآمد نشدن موضوعات بهرغم تجدید چاپهای متعدد از جمله مواردی است که قابلیت بهبود دارد.